Już od kilku lat NVIDIA oferuje w ramach swojego rozwiązania GeForce Experience opcję streamingu gier na inne urządzenia. Niestety, oficjalnie obsługuje ona jedynie odbieranie danych przez urządzenia z rodziny SHIELD (Tablet czy TV, a kiedyś również Portable). Na szczęście powstał nieoficjalny klient GameStream o nazwie Moonlight.
Jest to oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym, które aktualnie dostępne jest dla Androida, iOS oraz przeglądarkę Chrome (w tym Chrome OS, ale już nie mobilne odmiany), a także (dzięki portom przygotowywanym przez społeczność) dla Raspberry Pi, PlayStation Vita (jako homebrew) czy gogle Samsung Gear VR.
![](https://revanmj.pl/files/2018/03/2018-03-14.png)
Dzięki Moonlight można nareszcie korzystać z GameStream, np. gdy nie chce nam się wstawać z kanapy i wolimy pograć na słabszym laptopie (mój przypadek :)) lub tablecie innej firmy (SHIELD Tablet już trudno dostać w sklepach). Z odrobiną uporu da się wykorzystać to rozwiązanie do streamingu gier poza naszą sieć lokalną (jeśli mamy wystarczający szybki upload, może to zastąpić rozwiązania chmurowe) – więcej informacji o tym można znaleźć na tej stronie w sekcji Streaming over internet.
![](https://revanmj.pl/files/2018/03/Zrzut-ekranu-2018-03-11-o-16.48.01.png)
Konfiguracja jest banalna – pobieramy ze strony projektu interesującą nas wersję i po instalacji odpalamy program. Przeszuka on naszą sieć lokalną i wyświetli na głównym ekranie (tu też można zmienić podstawowe ustawienia) znalezione komputery z kartami NVIDII obsługującymi GameStream. Wystarczy go następnie wybrać i potwierdzić na nim przyznanie dostępu przepisując PIN wygenerowany przez aplikację Moonlight. To wszystko.
![](https://revanmj.pl/files/2018/03/Zrzut-ekranu-2018-03-11-o-16.48.04.png)
Na ekranie urządzenia wyświetli się teraz lista gier wykrytych przez oprogramowanie NVIDII. Kliknięcie dowolnej uruchomi ją na komputerze hoście i rozpocznie proces przesyłania z niego obrazu.
![](https://revanmj.pl/files/2018/03/628x0w.jpg)
Moonlight wspiera zarówno sterowanie padem (między innymi z Xboksów 360 i One oraz PlayStation 3 i 4 jeśli są wspierane przez system, na którym instalujemy klienta) jak i klasycznie myszką i klawiaturą. Wersje dla Androida i iOS oferują również możliwość sterowania wirtualnym padem, którego elementy są wyświetlane na ekranie.