BZ WBK w praktyce

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2017, szczegóły na samym dole artykułu.

Po mBanku przyszła kolej na tekst o następnym banku, tym razem BZ WBK. Tutaj konto założyłem głównie w celu skorzystania z promocji Konto Godne Polecenia z oprocentowaniem na 4%, ale przy okazji zapoznałem się także z technologiczną stroną tej instytucji.

Ze wszystkich banków, których kont używałem w ciągu ostatnich 2-3 lat, w BZ WBK najbardziej widać oddziałową przeszłość. Do tej nie pory nie można tu nawet oficjalnie zrezygnować z karty debetowej bez wizyty w oddziale (chyba, że na infolinii skłamiemy, że ją zgubiliśmy i nie mamy jej aktualnie przy sobie), o wcześniejszej spłacie kredytów przez internet też można zapomnieć. Nadal istnieje tu nawet coś takiego, jak oddział macierzysty klienta (i to z niego najczęściej otrzymujemy telefony, a nie z centralnego call center banku).

Nie wszystko w BZ WBK jest jednak tak staroświeckie 🙂 Przykładowo serwis transakcyjny ma kilka opcji, o których w mBanku spece od user experience pominęli. Mowa chociażby o personalizacji – na ekranie głównym (zakładka „Pulpit”) możemy utworzyć własną listę skrótów do różnych sekcji, np. listy odbiorców zdefiniowanych, listy blokad na wybranej karcie, spłaty karty kredytowej, etc.). Lista ta jest dostępna także w aplikacjach dla tabletów z iOS i Androidem, ale już w edycji dla smartfonów niestety jej nie ma.

Bank ma także menadżer finansów pozwalający nam analizować i kategoryzować wszystkie transakcje. Niestety, kategorie można przypisywać jedynie na ekranie analizy (a nie jak w mBanku także historii) i nie da się tworzyć własnych. Nie ma jednak problemu z pojawianiem się tutaj wszystkich transakcji (w jednym z testowanych przeze mnie banków nie jest z tym już tak dobrze). Brakuje też opcji tworzenia własnych budżetów, dzięki którym nieco łatwiej jest kontrolować wydatki. Jeśli ktoś woli, może opcjonalnie ustawić logowanie się przy pomocy maskowanego hasła, zamiast pełnego (podajemy tylko wybrane znaki naszego hasła).

Niestety, w przeciwieństwie do mBanku, w BZ WBK płatność przy pomocy pay-by-linka (tutaj nazywanego Przelew24) z rachunku karty kredytowej jest już obarczona sowitą prowizją (nie zagłębiałem się w cennik, ale przy testowych płatnościach wychodziło 10 zł). Jest to też jeden z nielicznych banków, który pobiera opłatę (50 gr od kilku miesięcy) nawet za pay-by-link ze zwykłego konta . Pierwotnie płatne miały być też kody jednorazowe wysyłane SMSem, ale tymczasowo pobieranie opłaty wstrzymano.

Aplikacja mobilna banku (dla smartfonów) na pierwszy rzut oka może trąci już nieco myszką, ale z drugiej strony jej twórcy przynajmniej nie próbowali na siłę tworzyć własnych (brzydszych) kontrolek niepasujących do systemu i zwykle poprzestawali na systemowych z kolorystyką dopasowaną do barw BZ WBK, w przeciwieństwie do innych instytucji (np. mBanku, Banku Pekao, PeoPay czy Getinu).

Aplikacja obsługuje też płatności zbliżeniowe HCE zarówno kartami debetowymi (od września 2015 roku), jak i kredytowymi (od kwietnia 2016 roku). Oba typy są też obsługiwane w aplikacji Android Pay. I dokonał tego bank „oddziałowy”, podczas gdy „ikona mobilności” mBank do tej pory nie ma nawet konkretnego terminu (a ten nieoficjalny pierwotnie był w pierwszym kwartale minionego roku).

Z drugiej strony aplikacja mobilna niestety nie ma żadnych powiadomień push o transakcjach (są tylko o pracach serwisowych i awariach). Są za to przynajmniej powiadomienia mailowe, które można dosyć dokładnie skonfigurować i są wysyłane w czasie rzeczywistym (a nie kilka dni po fakcie, jak w mBanku).

Boli też brak jakichkolwiek ustawień kart płatniczych w aplikacji mobilnej (nie zmienimy więc limitu na wyższy, jeśli przy kasie okaże się, że wykorzystaliśmy już limit kwotowy na dany dzień).

Niedługo powinna się jednak pojawić aktualizacja aplikacji mobilnej dodający między innymi obsługę one-clicka w BLIKu czy składania wniosków o kartę kredytową, rozkładania zadłużenia z niej na raty i podnoszenia limitu kredytowego, o czym informował sam bank poprzez wiadomość o aktualizacji regulaminów. Być może pojawią się także inne nowości i część ze wspomnianych wad zostanie usunięta.

Aktualizacja (19.07.2017)

Bank udostępnił jakiś czas temu aktualizację swojej aplikacji mobilnej, w której w końcu dodał powiadomienia push o operacjach na kontach i kartach. Konfiguruje się je w sekcji dotyczącej Alertów24, ale nie są osobną pozycją obok maila i SMSów, więc jest to mało intuicyjne.

Pojawiły się też opcje zarządzania kartami (zmiany limitów, tymczasowa blokada czy zastrzeganie). Niestety zwiastują one przechodzenie przez bank z aplikacji natywnych na webowe – ekran zarządzania kartami to tak naprawdę strona, w dodatku bardzo wolno się zazwyczaj wczytuje.

Zastrzeganie kart stało się też w końcu dostępne przez system transakcyjny w przeglądarce, ale w obu wypadkach nie można w ten sposób zrezygnować z plastików (po zastrzeżeniu, automatycznie zostanie zamówiona nowa tego samego typu). Także w tym celu nadal potrzebna jest wizyta w oddziale.

Aktualizacja (7.09.2017)

Przy okazji wprowadzenia nowego rodzaju konta (które możemy dopasować do siebie wybierając sobie dodatkowe usługi wedle uznania), bank odświeżył również ekran główny swojego systemu transakcyjnego oraz ekran przed logowanie i widok portfela w aplikacji mobilnej. W tym pierwszym wypadku skupiono się na poprawieniu widoczności sekcji z naszymi produktami oraz ich stanu (widzimy teraz stan więcej niż jednego konta jednocześnie) oraz upchnięciu większej ilości informacji w sekcji z najnowszymi transakcjami. Zniknął natomiast kafelek bloga marnujący sporo miejsca.

W aplikacji mobilnej natomiast odświeżono wygląd ekranu przed zalogowaniem, w którym na piedestał wysunięto przyciski przenoszące do sekcji związanych z BLIKiem, kupowaniem biletów komunikacji miejskiej czy komunikacji z konsultantami banku. Z kolei widok portfela zyskał bardziej szczegółowe karty produktów dające szybki dostęp do kopiowania numerów kont, przechodzenia do ekranu przelewu lub dopasowania konta do naszych potrzeb (przedtem można było przejść do historii dotykając wiersza z danym kontem lub otworzyć menu z pozostałymi opcjami).